יום שלישי, 23 בדצמבר 2014

מסע לדיונה הנעלמת - חולית של חודורובסקי



הבמאי אלחנדרו חודורובסקי בסרט דוקומנטרי על סרטו הגדול ביותר שנגנז

חולית של חודורובסקי

במאי: פרנק פביץ' ארה"ב, 2013


אלחנדרו חודורבסקי נודע בזכות סרטיו היחודיים כמו "אל טופו" ו"ההר הקדוש". ב"פסטיבל הקולנוע ירושלים" שנערך ביולי הוקרן סרטו החדש של חודורובסקי "מחול המציאות". עבור מעריציו של היוצר היחודי היה זה אירוע בעל משמעות שכן זהו סרטו הראשון של חודורובסקי מזה 23 שנים.  אולם נראה שליוצרי סרטים הסרט המעניין יותר הנוגע לבמאי בן ה-85 הוא "חולית של חודורבסקי". מדובר בסרט דוקומנטרי של הבמאי פרנק פביץ' שהוקרן במסגרת "אוטופיה הפסטיבל הבינלאומי לסרטי מדע בדיוני", ומתאר את הפקת הסרט הגנוז של חודורובסקי "חולית" משנות השבעים על פי הספר מאת פרנק הרברט.

הסרט נפתח באקספוזיציה מעט ארוכה מדי עם שורה של דוברים שמהללים את חודורבוסקי וממקמים את גודל הפרוייקט הגנוז כלפחות שווה ערך ליצירות אחרות כמו "2001: אודיסיאה בחלל" ו"מלחמת הכוכבים". אחד הדוברים הוא ניקולס ווינדינג רפן הבמאי הדני של הסרטים "דרייב" ו"רק אלוהים סולח". רפן תיאר חוויה רוחנית כמעט שבה הוא פגש את חודורובסקי שחשף בפניו את הסטורי בורד של הסרט, ותיאר לו איך הסרט היה צריך להתרחש תמונה אחרי תמונה. רפן התגאה שבאמצעות אותה חוויה הוא היחיד שזכה לצפות בסרט. בדיעבד, ניתן לראות את ההשפעה הגדולה של המפגש על רפן שנוטה לעריכה קומיקסית של הסרטים שלו עם תמונות מאוד מסומנות. גם המוזיקה שליוותה את "דרייב" של קאווינסקי נשמעה כמו הדהוד של המוזיקה הפסיכדלית בה חודורובסקי התכוון להשתמש.


העיצוב של הארמון של הארקונן על פי גיגר

לעומת הראיונות הבנאליים בתחילת הסרט שמאפיינים עשייה דוקומנטרית טלוויזיונית בהמשך הסרט פרנק פביץ' השתמש בקטעי אנימציה מוצלחים. פביץ' בחר פריימים מתוך הסטורי בורד של חודורובסקי והעיצובים של הצוות היצירתי סביבו וחיבר אותם יחד לרובד נוסף של תנועה לדמות את הסרט שמעולם לא צולם. על האנימציה הפשוטה והאפקטיבית מאוד הופקדו סיד גרון ופול גריסוולד.

חודורובסקי למד פסיכולוגיה ופילוסופיה בצ'ילה, ולאחר שגילה יותר התעניינות באמנות וברעיונות אנרכיסטיים החליט לעזוב את לימודיו. הוא פנה לתיאטרון, והוא מעיד שביים יותר ממאה הצגות לתיאטרון. חודורובסקי למד פנטומימה בצרפת לצד מרסל מרסו, ובהמשך החל להתעניין בעשיית סרטים. בתחילת דרכו הקולנועית במקסיקו חודורובסקי היה צריך לקבל אישור מצד הבמאים הותיקים לפי כללי האיגודים המקצועיים בתעשיית הקולנוע המקומית. חודורובסקי טען שזה נוגד את הרוח של החופש האמנותי ועשה סרטים ללא אישור. בכך הוא מספר שלמעשה שבר את האיגודים המקצועיים.

כשהחליט על עשיית הסרט, חודורובסקי לא קרא את "חולית". מבחינתנו הסרט היה יכול להתבסס באותה מידה על רומן אחר לדוגמה "דון קיחוטה". העיקר שהסרט יוכל למלא את המטרה מבחינתו בעשיית סרטים שהיא החיפוש אחרי הנשמה האנושית. כחלק מאותו חיפוש חודורובסקי רצה ב"חולית" לעשות סרט שיתן תחושה של שימוש ב-LSD, של הזייה מוחלטת למי שלא התנסה מעולם בלקיחת הסם. בעיני חודורובסקי הסרט אמור להיות חוויה רוחנית טרנספומטיבית, ואפילו כלי להעברת חיזיון נבואי, מסר נבואי שיכול לשנות את החברה.


המעצב ז'אן גירו, חודורובסקי וחבר

חודורובסקי הקדיש תשומת לב רבה לעיצוב החזון הויזואלי מאחורי "חולית". לשם כך, חודורובסקי רתם את אמן הקומיקס ז'אן גירו שפרסם תחת שם העט "מוביוס" לאחר שנתקל בקומיקס שלו "בלוברי". מוביוס זכה למחמאות רבות מחודורובסקי שתיאר את גירו לא רק כיצירתי מאוד אלא כמי שהיה "מהיר ממחשב". כל מה שחודורובסקי היה צריך, היה לתאר לו רעיונות וגירו היה מתרגם אותם לאיורים במהירות. חודורובסקי ומוביוס  המשיכו לעבוד יחד גם אחרי שהפקת הסרט "חולית" הוקפאה. השניים שיתפו פעולה ביצירת הקומיקס L'Incal שהמשיך את קו העבודה שלהם על החזון לצילומים של "חולית". שנים אחר כך כשיצא הסרט "האלמנט החמישי" השניים האשימו את לוק בסון בהעתקה ותבעו אותו על הפרת זכויות יוצרים. השניים הפסידו בתביעה, וחודורובסקי צוטט כמי שבדיעבד יצא מוחמא מהניסיון של בסון לחקות את סגנונו.

מלבד מוביוס חודורובסקי גייס אמנים נוספים לעבודה על הסרט. כריס פוס הבריטי היה אחראי על  העיצוב של ספינת הפיראטים ועצמים אחרים, ואמן שווייצי נוסף בשם H. R. גיגר הופקד על פיתוח כמה מהדמויות והלוקיישנים. כמה שנים מאוחר יותר גיגר היה זה שעיצב את המראה של החיזר בסדרת הסרטים "הנוסע השמיני" על פי רעיונות שכבר עלו בעבודה על "חולית". יחד עם גיגר גם פוס, גירו ודן אובנון עבדו על פיתוח השפה הויזואלית של "הנוסע השמיני" שהיה מין מיני איחוד של פליטי "חולית".

ספינת הפיראטים מתוך הסרט על פי כריס פוס

כדי לתכנן את האפקטים הויזואליים חודורובסקי פנה תחילה לדגלס טרומבול שהיה אחד האחראיים לאפקטים בסרט "2001: אודיסיאה בחלל". חודורובסקי נפגש איתו ופסל את טרומבול על הסף כי הוא ראה בו טכנאי ללא נשמה של אמן ולא ראה כיצד הם יכולים לשתף פעולה. במקום טרומבול חודורבסקי פנה לדן אובנון. אובנון תיאר את שיתוף הפעולה כמו חוויה רוחנית של הצטרפות לכת, חודורובסקי אמר לו "תמכור כל מה שיש לך ובוא לפריז, חייך עומדים להשתנות".

חודורובסקי לא רק השקיע מחשבה בשפה הויזואלית של הסרט, כחלק מהפסקול הוא רצה מוזיקה שונה לכל כוכב לכת. לכוכב ליטו הוא רצה לגייס את "פינק פלויד". הוא נסע ללונדון לפגוש אותם באולפני אבי רואד שם הקליטו באותו הזמן את "הצד האפל של הירח". הוא פגש אותם בהפסקה כשהם באמצע ארוחת הצהרים. אחרי שרגיש שהוא לא מקבל מחברי הלהקה תשומת לב מלאה, חודורובסקי גער בהם איך הם יכולים להמשיך ללעוס המבורגרים באדישות בשעה שהוא מציג בפניהם את הפרוייקט שישנה את חייהם. ההתלהבות של חודורובסקי עשתה את שלה ורוג'ר ווטרס ודייב גילמור השתכנעו להשתתף בפרויקט. לצד ה"פינק פלויד" היו אמורים להשתתף גם חברי להקת הרוק מתקדם הצרפתית "מגמה" שנועדו להלחין את המוזיקה לפלנטה של הארקונן.


טריילר לסרט


לתפקיד הדמות של הנסיך פול חודורובסקי ייעד את בנו ברונטיס  ששיחק כילד גם בסרט "אל טופו".  חודורובסקי חשב שהא צריך לאמן את ברונטיס ולחשל אותו על מנת שיתאים לתפקיד. למטרה זו הוא מצא לברונטיס מורה קשוח לאמנויות לחימה שהעביר את הילד אימונים אינטנסיביים. במבט לאחור חודורובסקי, לנוכח מערכת היחסים המורכבת שלו עם בנו, תוהה אם זה לא היה להקריב את בנו למען התפקיד.


ליהוקים מעניינים נוספים היו סלבדור דאלי לתפקיד הקיסר שדאם קורינו ה-IV, ומיק ג'אגר לתפקיד פייד רות'ה, תפקיד שבוצע בסופו של דבר על ידי סטינג בגירסה של דייויד לינץ'. אורסון וולס לוהק לתפקיד הברון ולאדימיר הארקונן לאחר מסע מורכב. חודורובסקי העריץ את וולס, ורצה שהסרט יפתח בשוט ארוך שיהיה עוד יותר מתוחכם מהוואן-שוט המפורסם של פתיחת הסרט "מגע של רשע" של אורסון וולס. בסופו של דבר ההפקה הפכה למסובכת מדי, וההשקעה בסרט שהיה אמור להיות גרנדיוזי אולי מכל קודמיו ירדה לטמיון.


יתכן שגניזת הסרט היתה רעיון לא רע. לפחות היא איפשרה את הפקת הסרט הדוקומנטרי על אותו סרט מובטח שיוצריו מעולם לא הגיעו אליו. פביץ' הצליח ליצור ב"חולית של חודורובסקי" יצירה בפני עצמה שעשויה לרתק גם את מי שמעולם לא שמע על חודורבסקי. בזכות האנימציה ועריכה של פול דוכרטי ואלכס ריצ'רדי שאחרי האקספוזיציה תופסת קצב שמהפנט את הקהל באופן שאליו חודורובסקי התכוון בסרטיו. בזכות הצילומים לסרט הדוקומנטרי חודורובסקי חזר לשתף פעולה עם מישל סידו מפיקו מזמן "חולית", סידו היה ממפיקי "מחול המציאות". אמנם הקרנת הבכורה ל"חולית של חודורובסקי" היתה בפסטיבל קאן 2013 במסגרת הנחשבת "שבועיים של במאים", אך גם להפצתו לקח זמן לתפוס עד שהגיע לשורטליסט לסרט הדוקומנטרי של האוסקר, וגם נרכש להפצה בארצות הברית על ידי סוני. בזכות ההקרנות המלאות בפסטיבל "אוטופיה" בסוף ספטמבר האחרון הוחלט על הקרנת הסרט במהלך חודש דצמבר בסינמטק תל אביב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה